تبلیغات

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

قرآنی ، فرهنگی و معارف اسلامی

قرآنی ، فرهنگی و معارف اسلامی
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما در رابطه با سایت چیست؟؟











 

 

جزئیات واقعه مباهله كه بیش از یك‏ ماه طول
كشیده، براى نسل
امروز
ناشناخته است. مباهله، ماجرایى تاریخى است كه در سال‏هاى آخر
عمر پیامبر
رخ
داد و با نامه‏اى از سوى آن حضرت به مسیحیان آغاز شد. به دنبال آن،
مسیحیان

در مجلس عمومى خود، پیش‏گویى كتاب‏هاى آسمانى را درباره آن حضرت خواندند.

سپس
نمایندگان نجران به مدینه سفر كردند و پس از مناظره با پیامبر، محكوم
شدند.

آن‏گاه قرار شد میان آن حضرت و نجرانیان مباهله برگزار شود و دو طرف،
اثبات
حقانیت
خود را به خدا واگذار كردند تا هر كدام حق را مى‏داند و كتمان
مى‏كند،
به عذاب الهى
گرفتار شود.


مباهله اثبات حقانیت پیامبر (ص) و آل او

اشاره

جزئیات واقعه مباهله كه بیش از یك‏ ماه طول
كشیده، براى نسل
امروز ناشناخته است. مباهله، ماجرایى تاریخى است كه در سال‏هاى آخر
عمر پیامبر
رخ داد و با نامه‏اى از سوى آن حضرت به مسیحیان آغاز شد. به دنبال آن،
مسیحیان
در مجلس عمومى خود، پیش‏گویى كتاب‏هاى آسمانى را درباره آن حضرت خواندند.
سپس
نمایندگان نجران به مدینه سفر كردند و پس از مناظره با پیامبر، محكوم شدند.

آن‏گاه قرار شد میان آن حضرت و نجرانیان مباهله برگزار شود و دو طرف، اثبات
حقانیت
خود را به خدا واگذار كردند تا هر كدام حق را مى‏داند و كتمان مى‏كند،
به عذاب الهى
گرفتار شود. آیه قرآن نیز مبنى بر اجراى مباهله نازل شد و مقام
باعظمت اهل بیت
علیهم‏السلام را به همه فهمانید.


اصل مباهله

اصل مباهله آن است كه دو نفر یا دو گروه پس

از مناظره و استدلال در برابر یكدیگر، به نتیجه‏اى كه مقبول دو طرف باشد، نرسند
و
هر یك ادعاى كتمان عمدى حق را از سوى دیگرى داشته باشد. آنها در این مرحله
براى
اثبات ادعاى خود، مسئله را به خدا واگذار مى‏كنند و هر یك از خدا مى‏خواهد
كه اگر
دیگرى در ادعاى خود به عمد دروغ مى‏گوید و حق را دانسته، كتمان مى‏كند،
بى‏درنگ،
عذاب را بر او نازل كند تا حق روشن شود. در چنین برنامه‏اى كه دستورى
الهى است،
خداوند به سرعت پاسخ مى‏دهد تا حجت را بر مردم تمام كند؛ چنان‏كه در
روزگار
پیامبران، این مسئله بارها اتفاق افتاد و مخالفانشان با معجزه الهى دچار
عذاب شدند
و حق بر همه آشكار گردید.


مباهله، اعتقادى استوار

مباهله، آفتابى همچون غدیر بود

كه روزى طلوع كرد و براى همیشه چراغ راه شیعه در طول تاریخ شد. پس از نپذیرفتن

مباهله از سوى مسیحیان نجران، دفتر مباهله هیچ‏گاه بسته نشد، بلكه اوراق
پرافتخار
آن فرا روى تاریخ گشوده ماند. با اینكه مباهله‏اى انجام نشد، ولى
اعتقادى بلند به
یادگارماند كه صاحبان آن اهل بیت علیهم‏السلام بودند و استفاده
از مفاهیم آن، درس
فكرى شیعه شد. در طول تاریخ، ازیك سو، اهل بیت علیهم‏السلام
در مقاطع مختلف با ذكر
این ماجرا و آیه مباهله، ناآگاهان مستضعف را هدایت و
دشمنان مغرض را سركوب كردند و
از سوى دیگر، دشمنان در بین خود یا در مجالس
عمومى و خصوصى به این فضیلت اهل بیت
علیهم‏السلام اقراركرده‏اند.


نتایج مباهله

اثبات حقانیت پیامبراعظم

صلى‏الله‏علیه‏و‏آله یكى از مهم‏ترین نتایج مباهله، اثبات حقانیت پیامبر است.
اگر
حضرت به حقانیت خود اطمینان و ایمان نداشت، هیچ‏گاه همراه عزیزترین افراد

خانواده‏اش به میدان مباهله در نمى‏آمد. به همراه داشتن اهل بیت علیهم‏السلام
در
این جریان بدان معناست كه پیامبر به راست‏گویى خود اطمینان و یقین كامل
داشت.
ازاین‏رو، با جرئتى خاص، عزیزترین و محبوب‏ترین كسان خود را در معرض هلاك
قرار داد.
وجود اهل‏بیت علیهم‏السلام در این جریان بزرگ، خود، دلیل محكمى بر
اثبات حقانیت
پیامبر است؛ چنان‏كه اسقف اعظم نجرانیان نیز به این امر اشاره
كرد.


وعده عذاب، دلیل حقانیت

پیامبر به انجام گرفتن مباهله

اهتمام مى‏ورزید و در عین حال به نجرانیان خبر داد كه چنانچه با آن حضرت مباهله

كنند، عذاب حق تعالى بر آنها نازل خواهد شد. اگر حضرت به حقیقت خویش یقین
نداشت،
هیچ‏گاه این‏گونه اصرار نمى‏كرد و اهتمام نمى‏ورزید.
جریان مباهله
از دو نظر بر
صحت و ثبوت نبوت پیامبردلالت دارد:
1. خبر دادن از عذاب الهى
و ترساندن
نجرانیان از آن، كه اگر پیامبر بر نزول عذاب وثوق نداشت، با اصرار به
انجام این
كار، براى آشكار ساختن آن تلاش نمى‏كرد.
2. نجرانیان، حقیقت
ادعاى پیامبر را
مى‏دانستند، وگرنه از مباهله منصرف نمى‏گردیدند و حاضر به دادن
جزیه و از دست دادن
عزت و آبروى خود در میان اقوام گوناگون نصارا
نمى‏شدند.


پیامبر موعود

خوددارى نجرانیان از مباهله با حضرت رسول

صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ، نشان از اعتقاد آنان به پیامبرى حضرت دارد. اگر نصارا به

پیامبر موعود بودن حضرت محمد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله یقین نداشتند، از مباهله كردن

خوددارى نمى‏ورزیدند و همدیگر را از مباهله باز نمى‏داشتند. اگر آنها به بر حق
بودن
پیامبر علم نداشتند، نباید از نفرین آن حضرت و معدودى از اهل بیت او
مى‏ترسیدند و
باید رتبه و مقام خویش را در میان قوم خود حفظ مى‏كردند؛ چنان‏كه
براى حفظ شأن و
مقام خود جنگ‏ها كردند. پس به طور طبیعى نباید ذلت و خوارى جزیه
دادن را براى خود
هموار و شكست مفتضحانه را با جان و دل اختیار
مى‏كردند.


اثبات فرزندى حسنین علیهماالسلام

جریان مباهله، بیان

كننده این است كه حسنین علیهماالسلام ، فرزندان رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله

بوده‏اند؛ زیرا حق تعالى در آیه مباهله، جمله «وَابنائنا» را ذكر كرده كه به
معناى
«پسران ما» است و بر اساس نظر همه مسلمانان، هنگام نزول این آیه، پیامبر،
پسرى جز
امام حسن علیه‏السلام و امام حسین علیه‏السلام نداشت. البته خداوند در
قرآن كریم،
عیسى علیه‏السلام را نیز از طرف مادر به حضرت ابراهیم علیه‏السلام
منسوب كرد و بدین
وسیله، به اثبات رساند كه فرزندان دختر را نیز فرزند
مى‏گویند. ازاین‏رو، پیامبر
نیز هنگامى كه آیه مباهله نازل شد و حضرت در مقام
مباهله برآمد، فرمود: «پسرانمان و
پسرانتان را بیاوریم» و آن‏گاه امام حسن
علیه‏السلام و امام حسین علیه‏السلام را
همراه خود در جریان مباهله شركت
داد.


اثبات فضیلت آل كسا علیهم‏السلام

واقعه مباهله، این

مطلب را اثبات كرد كه امام على علیه‏السلام و حضرت فاطمه علیهاالسلام و امام
حسن
علیه‏السلام و امام حسین علیه‏السلام پس از پیامبر، نزد خدا، شریف‏ترین
آفریده‏ها و
نزد رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ، عزیزترین مردم بودند؛ چنان‏كه
براى تعیین
«ابناء» و «نساء» و «انفس»، جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و دستور آمد
كه پیامبر همراه
امام على علیه‏السلام و حضرت زهرا علیهاالسلام و امام حسن
علیه‏السلام و امام حسین
علیه‏السلام براى مباهله بیرون روند. همراه بردن آل
كسا در جریان مباهله، به معناى
آن است كه آیه مباهله بر ثبوت فضیلت آل كسا
دلالت دارد؛ چنان‏كه رسول خدا
صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: «این گروه كه من
آورده‏ام، نزد خدا، پس از من،
گرامى‏ترین و عزیزترین خلقند».


اثبات برترى امام على علیه‏السلام

در آیه مباهله، واژه

«وانفسنا» در حقیقت بر این دلالت دارد كه امام على علیه‏السلام از همه پیامبران
و
اولیا و اصحاب رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله برتر است؛ چون در حدیث مباهله،
به جز
امام، كسى نبود كه مشمول آن عبارت باشد. پیامبر خدا به نجرانیان فرمود:
«بیایید
فرزندان و زنان و جانمان را دعوت كنیم كه در میدان مباهله حاضر شوند»،
در حالى‏كه
به جز امام على علیه‏السلام ، كسى را همراه نیاورد. پس، امام على
علیه‏السلام پس از
پیامبر، از همه برتر است. در جریان مباهله، هم‏زمان با ثابت
شدن توحید الهى در
برابر مسیحیان و نبوت پیامبر، خلافت امیرمؤمنان على
علیه‏السلام نیز با نفس بودن آن
حضرت در برابر پیامبر، ثابت گردید.


اتمام حجت‏هاى معصومان با مباهله

استدلال مقام عصمت با

مباهله و اتمام حجت پیامبر به وسیله آن، در درجه اول، دلیلى است بر محتواى بلند

علمى و یقینى بودن سند مباهله و در درجه دوم، از عمق مطالب قابل استخراج از
باطن
این ماجرا خبر مى‏دهد. پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله یك‏بار،
امیرمؤمنان على
علیه‏السلام در ده مورد كه نقاط حساسى از تاریخ غصب خلافت بوده
است، امام حسن
علیه‏السلام در دو مرتبه در برابرمعاویه؛ امام حسین علیه‏السلام
در یك مورد در جمع
صحابه در منا؛ امام باقر علیه‏السلام در سه مورد؛ امام صادق
علیه‏السلام در سه
مورد، امام كاظم علیه‏السلام در دو مورد، امام رضا
علیه‏السلام در سه مورد در
مناظره با مأموران و علماى مذاهب مختلف، امام هادى
علیه‏السلام در یك مورد و امام
حسن عسكرى علیه‏السلام در یك مورد به ماجراى
مباهله استدلال فرموده‏اند.


اتمام حجت اصحاب معصومان علیهم‏السلام

اصحاب پیامبر

صلى‏الله‏علیه‏و‏آله به عنوان شاهدان عینىِ ماجراى مباهله و فضیلت بزرگى كه در
آن
روز براى اهل بیت علیهم‏السلام ثبت شده و نیز اصحاب ائمه علیهم‏السلام به
عنوان
عالمان نزدیك به مقام عصمت كه حقایق را دقیق‏تر به دست آورده‏اند، حجتى
بزرگ بر همه
كسانى هستند كه سخن آنان را مى‏شنوند. از حُذَیْفه، جابر، ابن
عباس، ابوسعید خِدرى،
ابن ابى سَلْمِه و دیگر اصحاب درباره مباهله مطالبى رسیده
و یحیى بن یَعْمُر به
وسیله مباهله، اتمام حجتى عظیم در برابر حجاج، حاكم ستمگر
اموى كرده است،
به‏گونه‏اى كه این دشمن خون‏خوار شیعه، به مباهله و محتواى بلند
آن اقرار كرد.
البته باید دانست حجاج، یحیى را پس از محاكمه به تیغ جلاد
سپرد.
این مناظره، اوج
افتخار شیعه را مى‏رساند كه اسناد مطمئن اعتقاد خویش
را در هر زمان و مكانى با
رشادت، عرضه و سخن حق خویش را ثابت مى‏كند.


اقرار دشمنان به مباهله

با آنكه دشمنان اهل بیت

علیهم‏السلام هرگز حاضر به بیان فضیلت‏هاى ایشان نمى‏شوند، ولى در مواردى مانند

مباهله، مسئله آن‏قدر روشن و قطعى است كه بدان اقرار كرده‏اند. این موارد،
اتمام
حجت مهمى بر ضد خودشان است كه بر یقین ما مى‏افزاید. اعتراف سعد بن ابى
وَقّاص، از
سران جریان سقیفه كه هیچ سابقه دوستى با اهل بیت علیهم‏السلام
ندارند؛ اعتراف
عبدالله بن عمر كه سوابق بسیارناخوشایندى با خاندان پیامبراعظم
صلى‏الله‏علیه‏و‏آله
داشته است؛ اعتراف حسن بصرى از كسانى كه روزگار خود را با
نفاق و دورویى گذراند؛
اعتراف شعبى كه از دشمنان اهل بیت علیهم‏السلام است و در
زمان حجاج مى‏زیست و از
هیچ اقدامى بر ضد اصحاب ائمه علیهم‏السلام فروگذار نكرد
و اعتراف شهر بن خَوشَب از
علماى مخالف شیعه كه در این مخالفت پیشینه طولانى
دارد، از جمله این اعتراف‏ها به
شمار مى‏آید.


عید مباهله

مباهله، روز جشن توحید و نبوت و امامت است.

عیدى است كه در غدیر امضاى «رَضِیتُ لَكُمُ الاِسلامَ دِینا» بر آن زده شد.
روزى
است كه توحید آن‏گونه كه خدا مى‏خواست، جلوه‏گر شد و نبوت با سندهایى از
كتاب‏هاى
آسمانى به اثبات رسید و امامت با معرفى نفس رسول، كامل‏ترین جلوه خود
را نشان داد.
این پیوستگى توحید و نبوت و امامت، اعتقاد شیعه است و خط مستمرى
را تداعى مى‏كند كه
ارتباط مستقیم بشر با خدایش در هیچ زمانى قطع نمى‏شود. از
همین روست كه شیعه،
مباهله را روز خود مى‏داند و هرساله خاطره آن را گرامى
مى‏دارد. مباهله، روز توحید
و جشن نبوت و عید ولایت و برائت است كه در طول
تاریخ پیامبران، فقط یك‏بار با این
شكوه‏مندى رخ داده است.


جشن روز مباهله

در روز مباهله، شایسته است شادى و سرور

در چهره شیعیان نمایان باشد و افتخار كنند كه در چنین روزى، یكى از دلایل ابدى

حقانیت تشیع، با سند قرآنى آن در آیه مباهله به دنیاى اسلام تقدیم شده است. در

آراستن سیماى ظاهرى و ارتباط دادن آن روز با اهل‏بیت علیهم‏السلام ، دستورهاى
زیر
به ما داده شده است: غسل كه به نیت روز مباهله انجام مى‏گیرد و در احادیث و

كتاب‏هاى فقهى تأكید خاصى بر آن گردیده است. پوشیدن لباس پاكیزه كه دستور خاصى

درباره آن داده شده است تا با پوشش پاكیزه، جلوه عید و سرور درچهره‏ها دیده
شود.
عطرزدن نیز، جشن و شادى را هرچه بیشتر تداعى مى‏كند.
منبع:حوزه



طبقه بندی: مذهبی،
برچسب ها: مباهله، روز مباهله،
[ جمعه 19 آبان 1391 ] [ 03:18 ب.ظ ] [ حسین زنگنه ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


ایجاد وبلاگ قرآنی ، فرهنگی و معارف اسلامی آوای وحی

گامی کوچک در انجام رسالتی بزرگ است . ما بر آنیم تا با کمک و راهنمایی تمامی آن هایی که درد دین دارند و قلبشان برای قرآن می تپد و به مملکت و انقلاب و فرزندان این مرز و بوم عشق می ورزند به تکلیف و وظیفه بزرگ الهی خود عمل کنیم و صد البتّه راهنمایی ها و ارشاد شما عزیزان ما را در انجام این رسالت و وظیفه دینی و انقلابی و اجتماعی یاری خواهد کرد .

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
***
*** *** ***

*** ابتدا نیت كنید

سپس برای شادی روح حضرت حافظ یك صلوات بفرستید

.::.حالا كلید فال را فشار دهید.::.

برای گرفتن فال خود اینجا را كلیك كنید

***

چت روم
***-----*** ترجمه سایت به زبان های گوناگون

تعبیر خواب آنلاین

***
قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif
***

***
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
***
*** *** ××× ***
سایت مراجع تقلید

 آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله  سید صادق شیرازی (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله وحید خراسانی (مد ظله العالی ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جعفر سبحانی (مد ظله العالی)

جهت دریافت كد لوگوی مراجع كلیك كنید
***
ایران رمان

پروانه كدهای جاوا وبلاگ