تبلیغات

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

قرآنی ، فرهنگی و معارف اسلامی

قرآنی ، فرهنگی و معارف اسلامی
نویسندگان
نظر سنجی
نظر شما در رابطه با سایت چیست؟؟











نهم ربیع، عیدی نابجا و موهوم !

امام عسگری


طبق نقل بسیار مشهور بین دانشمندان اسلامی حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در هشتم ماه ربیع الاول سال 260 هجری قمری به جوار الهی رحلت فرمودند(1) طبق نقل شیخ صدوق وقتی خبر شهادت آن حجت الهی منتشر شد.
شهر سامرا مضطرب و پریشان شد و فقط یک غوغا به پا شد که ابن الرضا ازدنیا رفت . (2)  بازارها تعطیل شد و درب دکانها بسته شد. بنی هاشم و مقامات لشکری و کشوری و سائر اصناف مردم به سوی بدن مطهر حضرت حرکت کردند پس شهر سامرا شبیه به عرصه ی قیامت شد(3) . ...
                                                                                   مشاهده در ادامه مطلب ...

نهم ربیع، عیدی نابجا و موهوم !

امام عسگری


طبق نقل بسیار مشهور بین دانشمندان اسلامی حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در هشتم ماه ربیع الاول سال 260 هجری قمری به جوار الهی رحلت فرمودند(1) طبق نقل شیخ صدوق وقتی خبر شهادت آن حجت الهی منتشر شد.
شهر سامرا مضطرب و پریشان شد و فقط یک غوغا به پا شد که ابن الرضا ازدنیا رفت . (2)  بازارها تعطیل شد و درب دکانها بسته شد. بنی هاشم و مقامات لشکری و کشوری و سائر اصناف مردم به سوی بدن مطهر حضرت حرکت کردند پس شهر سامرا شبیه به عرصه ی قیامت شد(3) .

اتفاق دیگری که طبق نقل، لحظاتی پس از ارتحال آن امام همام رخ داد، محاصره بیت شریف ایشان از طرف معتمد عباسی بود. عمال طاغوت گوشه گوشه ی بیت مبارک را بازرسی کردند و اموال خانه را مهر و موم کردند. زنانی را آوردند که توان شناسایی زنان آبستن را دارا بودند تا بلکه بتوانند به وجود مبارک حضرت مهدی (عج) دست بیابند و مانع از حیات مبارک بشوند حتی در بعضی منابع آمده است که گروهی با اسب به ناگاه وارد خانه امام حسن عسکری علیه السلام شدند و به غارت و سرقت پرداختند.(4) این حادثه جانکاه تا حدودی یادآور واقعه ی جانسوز کربلاست که چه جسارتها بر عترت رسول الله صلی الله علیه وآله روا داشتند.

این وقایع در روز هشتم یا شاید هم روز نهم ربیع الاول به وقوع پیوسته است یعنی این روزها روزهای عزای حضرت امام حسن علیه السلام می باشد. هم عزای شهادت ایشان و هم عزای جسارت به بیت آن بزرگوار و هتک حرمت ناموس آن حضرت. ولی درد آور ست که متاسفانه بسیاری از ما روز نهم ربیع را جشن می گیریم و بدتر آنکه بعضی از ناآگاهان اصرار عجیبی به این جشن دارند و بسیار زننده تر آنکه آن را در مقام منیع و شامخ حضرت سیدة نساء العالمین زهرای مرضیه علیهاالسلام مرتبط می کنند. بگذریم از بعضی از اخبار افتضاحات که گهگاه از مراسم این عید گزارش می شود که ظلمات فوق ظلمات است!

ای کاش اگر هم واقعا چنین عیدی ریشه ی واقعی داشت در مراسم آن بعضی ادله ی متقن امامت مولی الموحدین علی بن ابیطالب علیه السلام مطرح می شد. بعضی شبهات نوظهور پاسخ داده می شد. از ظلمی که بر اهل بیت علیهم السلام و برنفس نفیس رسول الله صلی الله علیه وآله به توسط  منافقین روا شد آنهم با سند و مدرک بحث می شد که البته متاسفانه حتی عیدالله الاکبر، یعنی عید غدیر ما هم معمولا چنین نیست.

چرا پس از گذشت حداقل دو قرن و نیم یعنی 254 سال از هجرت نبوی این روز با عظمت و نجاتبخش مطرح شده است؟ چون حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در سال 254 به امامت نائل آمده اند و جناب احمد بن اسحاق این روایت را از آن حضرت نقل می کند و از ظاهر نقلی که منسوب به وی می باشد بر می آید که این روایت را در دوران امامت حضرتش از ایشان شنیده است

اماا آیا عید نهم ربیع چنان است که تا اندازه ای مشهور شده است؟ آیا واقعا مرگ خلیفه ی دوم مکتب خلفا در این روز یا حوالی آن بوده است؟ اصلا ریشه ی این خرافه چیست؟

باید عرض کنیم اولا مرگ وی به هیچ وجه در این ایام نبوده است. بلکه در اواخر ماه ذی الحجة بوده است (5) لازم است قبل از پرداختن به ریشه ی این عید موهوم حدیثی شریف را از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل کنیم.

آن وجود مقدس طبق نقل مرحوم کلینی می فرمایند:

«و لا قول و لا عمل و لا نیة الّا باصابة السنّة» (6) و هیچ اعتقادی و هیچ عملی و هیچ نیتی نیست مگر آنکه منطبق بر سنت بوده باشد.

پس باید جستجو کنیم که آیا ریشه ی آن عید سنت هست یا خیر؟ و گرنه به یک سفارش مهم رسول خدا صلی الله علیه وآله عمل نکرده ایم – العیاذ بالله-.

حقیقت آن است که ریشه ی این عید حدیثی است طولانی و البته با سندی بسیار نامعتبر و باز هم – البته – با یک مشکل متنی بسیار با اهمیت. روشن است که در این مجال کوتاه نمی توان به صورت مفصل وارد یک مقاله ی علمی شد اما سعی می کنیم مطالبی دارای پشتوانه ی علمی تقدیم کاربران گرامی بنماییم.

نخست در مورد سند حدیث:

امام عسگری

علامه مجلسی (ره) درباره سند خبر می نویسد:

... رواه خلف السید النبیل علی بن طاووس رحمة الله علیهما فی کتاب زوائد الفوائد و الشیخ حسن بن سلیمان فی کتاب المحتضر و اللفظ هنا للاخیر و سیأتی بلفظ السید – قدس سره – فی کتاب الدعاء قال الشیخ حسن: نقلته من خط الشیخ الفقیه علی بن مظاهر الواسطی باسناد متصل عن محمد بن العلاء الهمدانی الواسطی و یحیی بن محمد بن جریح البغدادی قالا : [متن حدیث]

علامه مجلسی به مناسب دیگری در بحارالانوار چنانچه در متن فوق نیز آشکار است این حدیث را می آورند و می فرمایند: قال السید بن طاووس فی کتاب زوائد الفوائد روی ابن ابی العلاء الهمدانی الواسطی و یحیی بن محمد بن حویج البغدادی قالا: [متن حدیث] (8)

اما سند اول چند اشکال دارد که به بعضی از آنها اشاره می کنیم: اسناد متصل (9) جناب شیخ حسن حلی اصلا معلوم نیست از چه کسانی تشکیل شده است آیا ثقه اند یا غیر ثقه؟ آیا می شود به قول آنان اعتماد کرد یا نه؟ اما اشکال بعدی آنست که هردو راوی مستقیم از جناب احمد بن اسحاق که ار اجلاء اصحاب حضرت عسکری علیه السلام بوده است و قسمت عمده ی حدیث را این دو راوی از ایشان نقل کرده اند. هر دوی این دو روای مجهولند و اصلا اسمی از آندو در کتب هشتگانه رجالی که نزد محققین شناخته شده اند به میان نیامده است. چنانچه در معجم رجالی آیت الله خویی (ره) نیز نامی از آنها نیامده است. اما نام این دو راوی در سند دوم بحارالانوار اندکی با نام آن دو نفر دو سند اول تفاوت دارد ولی این تفاوت مشکلی نمی آفریند. چون ایندو نفر نیز سرگذشتی یکسان با دو راوی سند اول دارند و هیچ نامی از آنها در کتب رجالی فوق وجود ندارد. مضافا بر آنکه سند دوم دارای ارسال یعنی افتادگی نام بعضی از رواة از سند می باشد. پس سند این حدیث طولانی کاملا فاقد اعتبار است.

کدام یک از آموزه های قرآن و عترت و عقل سلیم به آدمی اجازه می دهد براساس یک حدیث جعلی در ایام عزای اهل بیت علیهم السلام جشنی به راه بیندازد، احیانا به بعضی گناهان دچار بشود و باعث ریختن خون شیعیان - هر چند در کشورهای دیگر - بشود و نیاز مبرم جامعه ی مسلمین یعنی وحدت را نشانه برود و بعد باعث شادمانی آل الله علیهم السلام بشود!؟

اما در کنار مشکل تاریخی که در اوائل مقاله عرض شد یک مشکل اساسی دیگری وجود دارد و آن اینستکه: آنطور که متن حدیث می گوید:

«این روز یعنی نهم ربیع الاول، عیدی بسیار با عظمت، با فضیلت و دارای نامهای متعددی است از جمله یوم المباهلة و یوم المفاخرة و یوم قبول الاعمال و یوم العبادة و یوم الاسلام و ...» .

حال یک پرسش رخ می دهد به عبارت دیگر یک اشکال و آن اینکه چرا پس از گذشت حداقل دو قرن و نیم یعنی 254 سال از هجرت نبوی این روز با عظمت و نجاتبخش مطرح شده است؟ چون حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در سال 254 به امامت نائل آمده اند و جناب احمد بن اسحاق این روایت را از آن حضرت نقل می کند و از ظاهر نقلی که منسوب به وی می باشد بر می آید که این روایت را در دوران امامت حضرتش از ایشان شنیده است.

خواننده محترم احتمالا می داند که این 254 سال و به خصوص در زمان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام و نیز در زمان ولایتعهدی امام رضا علیه السلام فرصت تبیین و تبلیغ چنین روز بابرکتی فراهم بوده است به ویژه در زمان بنی عباس – لعنة الله علیهم – که با شعار دروغین "رضایت آل محمد علیهم السلام" روی کار آمدند.

یک دلیل بسیار خوب وجود فرصت برای تبلیغ این عید، صدور زیارت شریفه ی عاشورا با آن مضامین الهی و سیاسی و والا و روشن از حضرت امام باقر علیه السلام است. پس این اشکال دلیل اساسی بر جعلی بودن این خبر عجیب است در پایان این مقاله نکته ای اساسی را متذکر می شویم و آن اینکه کدام یک از آموزه های قرآن و عترت و عقل سلیم به آدمی اجازه می دهد براساس یک حدیث جعلی در ایام عزای اهل بیت علیهم السلام جشنی به راه بیندازد، احیانا به بعضی گناهان دچار بشود و باعث ریختن خون شیعیان - هر چند در کشورهای دیگر - بشود و نیاز مبرم جامعه ی مسلمین یعنی وحدت را نشانه برود و بعد باعث شادمانی آل الله علیهم السلام بشود!؟

گفتنی است مساله ی وحدت بین شیعه و سنی از مسائل اساسی اسلام است که ان شاءالله در مقاله ای دیگر به مناسبت میلاد با سعادت حضرت رسول الله صلی الله علیه وآله به ادله و مدارک متقن آن خواهیم پرداخت .

 

پی نوشت:

1-      رسالة فی تواریخ النبی و الال علیهم السلام علامه آیت الله شیخ محمد تقی شوشتری – قدس سره – ص45 و46 و حیاه الامام العسکری علیه السلام محمد جواد طبسی ص310

2-      کمال الدین ج1 ص43 ؛ ارتجحت سر من رای و قامت ضجة واحدة (مات ابن الرضا).

3-      ابن الصباغ المالکی الفصول المهمة ص271 هر دو مورد از کتاب حیاء الامام العسکری علیه السلام ص316؛ عطّلت الاسواق و غلّقت ابواب الدکاکین و رکب بنوهاشم و الکتّاب و القوّاد و القضاة و المعدلون و سائر الناس الی ان حضروا جنازته فکانت سرمن رای شبیهاً بالقیامة

4-      همان مأخذ ص319و320

5-      مراجعه کنید به کتب سیره و تاریخ.

6-      اصول کافی ج1 ص70

7-      بحار الانوار  ج31 ص120

8-      همان  ج95 ص351

9-      اسناد متصل: یعنی سندی که نام همه راویان روایات مربوط در آن ذکر شده است.

سید علی محمّد هاشمی رضوانی 




طبقه بندی: مذهبی،
برچسب ها: نهم ربیع، عید الزهرا، عید الله، جشن، خرافه، امام حسن عسکری، علامه مجلسی،
[ شنبه 30 دی 1391 ] [ 10:54 ب.ظ ] [ حسین زنگنه ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


ایجاد وبلاگ قرآنی ، فرهنگی و معارف اسلامی آوای وحی

گامی کوچک در انجام رسالتی بزرگ است . ما بر آنیم تا با کمک و راهنمایی تمامی آن هایی که درد دین دارند و قلبشان برای قرآن می تپد و به مملکت و انقلاب و فرزندان این مرز و بوم عشق می ورزند به تکلیف و وظیفه بزرگ الهی خود عمل کنیم و صد البتّه راهنمایی ها و ارشاد شما عزیزان ما را در انجام این رسالت و وظیفه دینی و انقلابی و اجتماعی یاری خواهد کرد .

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
***
*** *** ***

*** ابتدا نیت كنید

سپس برای شادی روح حضرت حافظ یك صلوات بفرستید

.::.حالا كلید فال را فشار دهید.::.

برای گرفتن فال خود اینجا را كلیك كنید

***

چت روم
***-----*** ترجمه سایت به زبان های گوناگون

تعبیر خواب آنلاین

***
قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif
***

***
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
***
*** *** ××× ***
سایت مراجع تقلید

 آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله  سید صادق شیرازی (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله لطف الله صافی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله وحید خراسانی (مد ظله العالی ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آیت الله جعفر سبحانی (مد ظله العالی)

جهت دریافت كد لوگوی مراجع كلیك كنید
***
ایران رمان

پروانه كدهای جاوا وبلاگ